Vilmiä ja vatulointia tekniikan näkökulmasta

Mun laskujen mukaan me mennään 15:sta kanavalla koko show plus väliaikamusa (eli +2 kanavaa).

Käytössä on vanhan liiton Yamahan DM1000 digipöytä ja siihen on tallennettu suunnilleen 40 eri sceneä show:n kulun edellyttämällä tavalla, jotta jokaisessa kohtauksessa ja biisissä olisi oikeat mikit auki ja  lähes oikeat tasot ja asetukset heti kättelyssä. Toki lennossa niitä joutuu räplää koko ajan, mutta kyllä se helpottaa jos alkuasetukset on suunnilleen kohillaan.

Äänikattaus:

9 kpl langattomia headset-mikkejä näyttelijöillä. Vastaanottimet äänipöydän luona. Antennit vedetty pidemmällä johdolla kattoon roikkumaan kuuluvuuden parantamiseksi. Pätkii silti…

Sähkörummut yhdellä kanavalla eli monona DI:n kautta suoraan äänipöytään. Rumpujen oma monitori hoitaa soittajan kuuntelun ja siitä riittää ääntä muillekin bändin jäsenille. Koko sähkörumpujen soundi, mikä on yhdellä kanavalla on aika haasteellista leipoa koko yleisön alueelle, tai ylipäänsä, mukavaksi kuunnella. Tosin kokonaisäänenvoimakkuudentaso on saatu näin hieman kevyemmäksi.

Basso DI:n kautta suoraan äänipöytään. Basistilla lavalla oma monitori, mistä piisaa ääntä koko bändille. Ja jopa yleisöllekin.

Kosketinsoittajalla kaksi kosketinsoitinta ja monona mennään eli DI-laatikoiden kautta ja äänipöytään kahdelle kanavalle. Kosketinsoittajalla myös oma pieni monitori, mistä kuuntelu soittajalle ja bändin ukoille. Kosketinsoittajalle on vedetty vielä puhemikrofoni muutamaa puheosuutta varten.

Kitaristilla on stykke, mikä on mikitettynä. Styken itsessään ei tarvii soida kauheen kovaa, koska äänentoiston kautta sen saa levitettyä paljon tasaisemmin ympäri katsomoa. Kunhan soittaja itse kuulee, mitä on tekemässä. Sama koskee periaatteessa kaikkien muidenkin monitoritasoja.

Kaikenkaikkiaan lavameteliä jo ilman äänentoistoa lähtee aika mukavasti bändin soidessa, mutta ei ihan niin kovaa kuin akustisten rumpujen kanssa.

Bändi on asetettu lavalle vasempaan nurkkaan ja näin ollen jo pelkän lavamelun kannalta se tarjoaa hieman toispuoleista äänenpainetta katsomoon.

Tila on kellaritila eli matala ja betonia ja näin äänenkäsittelyn kannalta melkoisen vaikeaa pitää hallussa. Katsomo on ikään kuin U:n muodossa lavan ympärillä/reunoilla. Pääkaiuttimet katossa on näin asetettu soimaan kolmeen eri ilmansuuntaan. Sen lisäksi lavan molemmilla reunoilla on vielä suppaset, joihin ajetaan pelkkää rumpukanavaa ja bassoa, jotta alakerrassakin olisi jotain sinne sopivaa täytettä ja tuntua.

 

Valokattaus:

Valojen ohjelmoinnista vastaa Vesa Manninen. Pieneen läppäriin on asennettu ChamSys -ohelma, millä ohjataan valoja DMX-sovittimen kautta. Siihen on ohjelmoitu 60 eri valotilannetta, mitkä muuttuu näytöksen tilanteiden mukaan nappia painamalla.

Lavan edessä on 5 kpl fresuja, millä saadaan tasainen valopeitto kasvoille. Lavan ”takana” on 6 kpl Multi Color LED valoja, mitkä on ohjelmoitu vaihtamaan värejä tunnelman ja kohtauksen mukaan. Lavan ”päällä” on vielä muutama ”työmaavalo” millä saadaan esim. bändille valoa silloin kun muuten ajetaan hämärää/pimeää. Matalan kellari tilan takia esim. Par -kannnujen käyttö siellä olisi aika mahdotonta.

 

Vilmiä ja vatulointia pikkujoulurevyy:

Tekniikka: Kari-Johannes Siidorow, Vesa Manninen

Käsikirjoitus ja ohjaus: Arto Nieminen

Vatuloijat: Jukka Haarikko, Anniina Jokinen, Arto Lepistö, Esa Nummela, Marja Ruokonen, Sarita Silvennoinen, Eija Suomela, Joonas Suominen, Mika Vainio

The Vilmikvartetti:
Henri Leppä/Kari Saarinen – kitara
Mikael Salo – basso
Janne Ahonen – koskettimet
Pepe Lindholm – rummut

 

Lue lisää!

 

Ei kommentteja

Jätä kommentti




Top